شرکت فرهنگی هنری ترانه شرقی

0

www-vafgfgja-irکسانی که به تحلیل موسیقی ایران و سیر آن پس از انقلاب می پردازند، مبدا موسیقی پاپ این دوره را سال های ۷۵ و ۷۶ و همزمان با پخش چند ترانه به سبک پاپ از رسانه های رسمی کشور می دانند، غافل از آن که پیش از این و طی سالهای ۷۱ تا ۷۴ چند آلبوم که محتوایی متفاوت با آلبوم های موسیقی سنتی مرسوم آن زمان داشتند، به همت یک جوان بلندپرواز و با ایده های نو و با حمایت یک چهره با تجربه و کار کشته به بازار عرضه شد. این جوان پیشرو که دو سالی می شد در عرصه موسیقی فعالیتش را آغاز کرده بود،

محسن رجب پور بود که خیلی زود اعتماد غلام ترابی مدیر قدیمی شرکت پیام کاست را جلب کرد و توانست با ایده های جدیدش، مسیر نوینی را به روی موسیقی ایران بگشاید. انتشار آلبوم «شیرین وفرهاد» با صدای مهرداد کاظمی در سال ۷۱ آغازی بود بر یک دوران جدید در موسیقی پاپ. البته قطعات این آلبوم همچنان به سازبندی ، اشعار و موسیقی ایرانی تکیه داشتند، اما نوع حرکت بدیع و متفاوت می نمود.

امتداد این حرکت نوین با ایده های رجب پور، به انتشار آلبوم «خلیج فارس» با صدای حمید غلامعلی در سال ۷۴ منتهی شد که همچون توفانی تمام ایران را درنوردید و احیای مجدد موسیقی پاپ در ایران را نوید داد. پس از این توفان، پای حمید غلامعلی و خوانندگان دیگری شبیه او که به سبک موسیقی سنتی ایران نمی خواندند، به صدا و سیما باز شد و مردم ایران با صداها و نواها و اشعاری رو به رو شدند که پیش از آن از رسانه های رسمی کشور منتشر نشده بود. در این اثنا، رجب پور باز هم پیشروی را آغاز کرد و روحیه ویژه اش در ارائه ایده های جدید و جلوتر از زمان را به ثبت رساند. همکاری در انتشار آلبوم هایی نظیر «حسرت»، «فاصله» و «تنها ماندم» با صدای محمد اصفهانی، تولید آلبوم های «رنگین کمون» با معرفی محمد عیوضی و «زیر آسمون شهر» با صدای امیر تاجیک و … که همه جزو پرفروش ترین آلبوم های دوره خود بودند، از تیزهوشی و جریانسازی این مدیرتولید جوان موسیقی حکایت می کرد.

رجب پور در سال ۷۸ با تکیه بر این سوابق و با توجه به توانایی های مدیریتی ویژه به ثبت یک شرکت جدید به نام ترانه شرقی دست زد و در اولین گام، آلبومی به بازار ارائه کرد که در بیشتر مکان های عمومی و خصوصی به گوش می رسید؛ آلبوم« گل آفتابگردون» ثمره تلاش گروهی بود به نام آریان که بر مبنای تفکرات محسن رجب پور و با تکیه بر سازبندی جدیدی از گیتار و ویولون و با همراهی خوانندگان و نوزاندگان زن و مرد، فعالیتش را با اجراهای صحنه ای در قشم و چند سالن کوچک در تهران آغاز کرده بود.

آریان اولین گروه زن و مرد تاریخ موسیقی پاپ – پیش و پس از انقلاب – بود که توانست نمایه جدیدی از جوانان آن روز ایران را بگذارد. گروهی که پس از ۱۳ سال همچنان فعال است و به زودی هم آلبوم پنجمش به بازار خواهد آمد. موفقیت آلبوم«گل آفتابگردون» زمینه را برای برگزاری کنسرت های فراوان گروه در نقاط مختلف ایران فراهم کرد و انتشار آلبوم دوم آنها به عنوان « واما عشق» رکوردهای فروش موسیقی در ایران را جا به جا کرد. این موفقیت ها، آوازه گروه را به خارج از مرزها رساند و برای اولین بار یک گروه موسیقی داخلی توانست جای چهره های آن روز موسیقی پاپ فارسی – که مرکزش در لس آنجلس بود – را بگیرد. با توجه به این اتفاق مبارک، محسن رجب پور موفق شد زمینه برگزاری کنسرت های آریان در خارج از مرزها را فراهم کند و خیل علاقه مندان این گروه جوان و مدرن را به سالن ها بکشاند. پیش از اجراهای خارجی آریان،فقط اساتید موسیقی سنتی ایران در قالب گروههای کوچک به نقاط مختلف دنیا سفر می کردند و کنسرت می گذاشتند، اما برای اولین بار نوبت به یک گروه پاپ ایرانی رسیده بود که موسیقی روز را به گوش مخاطبان می رساند.

taranehsh.com

4+

ارسال نظر

Please enter your comment!
Please enter your name here